تدریس لغات
دانش واژگانی (Vocabulary )
1- واژه های دستوری (Function Words ) : عبارتند از ضمایر، حروف تعریف و غیره ...
2- واژه های معنایی (Content Words ) : عبارتند از اسم ، فعل ، صفت ، و غیره ...
واژگان معنایی به کار رفته در دوره راهنمایی به گونه ای هستند که یا می توان در کلاس
یافت ، یا با خود به کلاس آورد ،یا تصویر آن را بر روی تخته کشید ، یا با لوحه به
نمایش گذاشت یا با انجام عملی مفهوم آن را منتقل کرد و در نهایت توضیح مختصری به
انگلیسی یا فارسی داده و از کلمات متضاد و مترادف کمک گرفت.
روش تدریس لغات جدید :
الف- مرحله معرفی :( Presentation )
١- از دانش آموزان بخواهید که کتابهای خود را بسته و به شما گوش دهند .
واژه جدید را چند بار تلفظ کنید و معنی آن را با استفاده از فلاش کارت ، لوحه ، و یا
خود شئ ( در صورتی که در کلاس موجود باشد) به دانش آموزان تفهیم کنید
٣- واژه جدید را در یک یا دو جمله جدید به کار ببرید تا مفهوم آن کاملا درک شود . 2-
۴- هر واژه را روی تخته نوشته و یا از روی فلاش کارت به دانش آموزان نشان دهید .
در این مرحله هر واژه را چند بار تکرار نمائید تا فرم نوشتاری آن را در حالی که تلفظ
واژه را می شنوند ، ببیند.
ب- مرحله تمرین (Practice )
1- از دانش آموزان بخواهید به صورت گروهی و انفرادی واژگان را بعد از شما تکرار کنند.
2- از دانش آموزان بخواهید به صورت گروهی و انفرادی واژگان را بعد از شما با دیدن
تصاویر تکرار کنند .
3- از دانش آموزان بخواهید به صورت گروهی و انفرادی واژگان را بعد از شما با دیدن فرم نوشتاری تکرار کنند .
ج- مرحله تولید و کاربرد ( Production )
1- کلمه های تدریس شده را با به کارگیری از شیوه های زیر ارزشیابی کنید.
یکی از دستورالعمل های زیر را به دانش آموزان بدهید :
- یک .............. به من نشان بده . Show me a ……………
- به ................ اشاره کن Point to a …………………. .
- یک ............. به من بده. Give me a ……………….
- تصویر یک ........ را بکش. Draw a picture of a ……..
2- جمله ای با یک جای خالی بنویسید و از دانش آموزان بخواهید با یکی از کلمات جدید
تدریس شده آن را کامل کنند.
3- از دانش آموزان بخواهید تا کلمات تدریس شده را در جمله بکار ببرند.
لغات جدید به کمک تصاویر
1- معرفی کلمه : ضمن اشاره به تصویر و کلمه ، کلمات مربوط به هر تصویر را چند بار
تکرار کنید . در این مرحله دانش آموزان فقط گوش می دهند.
2- تکرار گروهی : ضمن اشاره به کلمه تصویر را بگویید و از دانش آموزان بخواهید بعد از
شما تکرار کنند. این عمل را با تک تک تصاویر انجام دهید.
3 - اشاره معلم و تکرار گروهی : به تصاویر اشاره کنید بدون آنکه کلمات را بر زبان آورید
با حرکات دست ، دانش آموزان را به گفتن کلمه مربوط به هر تصویر تشویق کنید.
4- تکرار انفرادی : از چند نفر به طور انفرادی بخواهید تا با اشاره شما به تصاویر ، کلمه
مربوط به آن را ادا کنند. لازم به یادآوری است که دانش آموزان مجازند فقط بعد از معلم
کلمات را بطور انفرادی یا گروهی تکرار کنند
اينجانب محمديوسف تخت دار دبير زبان انگليسي مدرسه راهنمايي معراج بريس هستم . 9سال سابقه تدريس زبان و دو سال سابقه سرگروهي زبان انگليسي منطقه دشتياري ( شهرستان چابهار) را دارم . استفاده از مطالب اين وبلاگ با ذكر منبع براي عموم آزاد است.